پایگاه خبری تولیدگران کارآفرین

اخبار و مطالب صنایع، معادن، و تجارت

طراحی و ساخت سامانه تشخیص هوشمند ماشین آلات در محیط‌های صنعتی

به گزارش پایگاه خبری تولیدگران کارآفرین به نقل از اکوپرشین: طراحی و توسعه یک الگوریتم با استفاده‌های ویژه مانند الگوریتم‌های بینایی ماشین در محیط‌های صنعتی شامل دو مرحله کلیدی است :

طراحی و ساخت سامانه تشخیص هوشمند ماشین آلات در محیط‌های صنعتی، به گفته مهندس میثم عباسی مدیر تحقیقاتی مجموعه، پردازش‌های مربوط به شناسایی و ردیابی اجسام در حال حرکت امروزه کاربرد‌های بسیاری در زمینه‌های فنی و مهندسی دارند از شناسایی اشخاص تا شناسایی اجسام در حال حرکت همه جزو کاربرد‌های بینایی ماشین (کامپیوتر) به شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری تولیدگران کارآفرین به نقل از اکوپرشین: طراحی و توسعه یک الگوریتم با استفاده‌های ویژه مانند الگوریتم‌های بینایی ماشین در محیط‌های صنعتی شامل دو مرحله کلیدی است :

  1. پیش نمونه ( کانسپت ) ریاضی
  2. سنجش و آزمایش کانسپت

علاوه بر این‌ها دو عامل کلیدی :

 1- پیش بینی ( Prediction ) ۲-  اندازه گیری ( Measurement ) که در شبیه سازی بهتر رفتار یک جسم متحرک مخصوصا در پردازش‌های از راه دور موثر هستند

مهندس عباسی اعلام کرد که در پروژه یاد شده هدف دستیابی به یک مدل پردازشی اجسام متحرک با درصد اطمینان بالا برای پردازش‌های صنعتی است و برای این منظور نیاز به مدل‌هایی داشتیم که بین پیش بینی ( Prediction ) اندازه گیری ( Measurement ) تعادل مناسبی بر قرار سازند. به همین جهت علاوه بر مباحث فرمول بندی ریاضی نیاز به آزمون و خطا در محیط‌های کدنویسی نیز بود که خوشبختانه توانستیم این مورد را نیز با همکاری گروه تحقیقات با موفقیت به سرانجام برسانیم. این الگوریتم بر اساس عملیات Likelihood لگاریتمی و پردازش‌های State Estimation در مختصات باکس تصویری عمل می‌کند و یکی از مزایای آن این است که در پردازش‌های بینایی ماشین که دوربین ثابت نیست عملیات را برای تشخیص جسم حرکت کننده به درستی انجام می‌دهد.

صنعت نسل ۴ و نویسنده مقالات برگزیده کنفرانس‌های داخلی و بین المللی در حوزه هوش مصنوعی و تعامل انسان و ربات‌ها مهندس عباسی مدیر گروه اجرایی و عامل بنیان پردازش تاکید نمود بحث تعامل اپراتور‌های انسانی با ماشین آلات صنعتی موضوعی است که در صنعت نسل ۴ و ۵ بر روی آن تاکید می‌شود و استفاده از ابزار‌های بینایی ماشین یکی از روش‌های برقراری ارتباط بین انسان و ماشین‌های رباتیک است. به هر اندازه بتوان در زمینه توسعه روش‌ها و دقت اندازه گیری پیش رفت به همان میزان امکان پیاده سازی مناسب عملیات مشترک بین ماشین آلات هوشمند و انسان‌ها در پروژه‌های صنعتی امکان پذیر تر خواهد بود. مهندس عباس که در حوزه هوش مصنوعی و تعامل ربات دارای تالیفاتی است گفت سیستم فوق در زمینه‌های صنعتی و معدنی کاربرد دارد و از اثرات به کارگیری این نوع سیستم‌ها می‌توان به کنترل و مدیریت بهتر پرسنل و ماشین آلات در سایت‌های صنعتی و معدنی اشاره نمود. مجموعه بنیان پردازش دیجیتال پارس به عنوان یکی از مجموعه‌های خلاق با گروه جوانان متخصص ئاولویت خود را در زمینه ارائه راهکار‌های هوشمند صنعتی قرار داده است.

مهندس میثم عباسی سر گروه متخصصین مجموعه بنیان پردازش دیجیتال پارس اعلام کرد که این گروه کاری موفق شده است سامانه ای در جهت تشخیص هوشمند ادوات و تجهیزات صنعتی معدن نیز ارائه نمایند.